Kolejny już raz najbardziej punktualnym przewoźnikiem lotniczym świata zostały linie Aeroméxico. Meksykański operator okazał się lepszy od Iberii i Qatar Airways. Na piątym miejscu, w globalnym rankingu, znalazła się Lufthansa, która dotychczas notowała fatalną punktualność.
W całym 2024 roku
linie lotnicze Aeroméxico zostały uznane za najpunktualniejszego operatora lotniczego świata. Wykonawszy 196 911 rejsów, przewoźnik odnotował „terminowość” przylotów – operacja lotnicza uznawana jest za punktualną, jeśli odlot samolotu nastąpił w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny – na poziomie 86,70 proc. Meksykański przewoźnik okazał się również
liderem pierwszego notowania w tym roku.
Status quo na świecie
Północnoamerykański operator okazał się także zwycięzcą lutego rozdania. W drugim miesiącu roku flagowiec z Meksyku wykonał 14 701 lotów, notując punktualność przylotów na poziomie 92,87 proc. Drugie miejsce zajęła Iberia – hiszpańskie linie lotnicze zrealizowały 13 759 operacji, a 91,25 proc. samolotów doleciało do portu docelowego „o czasie”. Trzecia lokata przypadła Qatar Airways. Katarskie linie wykonały 14 833 rejsów, a „terminowość” wyniosła 87,24 proc.
Pozostałe miejsca na podium globalnego rozdania zajęły Iberia i Qatar Airways, które wykonywały odpowiednio 14 079 i 16 385 lotów, notując punktualność przylotów na poziomie 85,82 i 85,54 proc. Czwartą i piątą lokatę zajęły British Airways i Lufthansa, które zrealizowały odpowiednio 22 975 i 27 150 operacji lotniczych. Samoloty brytyjskiego przewoźnika w porcie docelowym wylądowały zgodnie z rozkładem w 86,89 proc. przypadków, a w przypadku tureckich linii było to 86,66 proc.
Pozostałe miejsca w najlepszej „10” globalnego rankingu zajęli następujący operatorzy: Saudia (liczba lotów: 15 262; terminowość: 86,20 proc.), Avianca (20 293; 84,86 proc,), Hainan Airlines (22 955; 82,41 proc.), LATAM Airlines (44 435; 81,97 proc.). Dziesiątą lokatę zajęły linie lotnicze Emirates. Przewoźnik z Dubaju wykonał 13 626 operacji lotniczych, a 80,86 proc. samolotów wylądowało w porcie docelowym „o czasie”.
Zmiana lidera w Europie
Najbardziej „punktualnym” operatorem w Europie okazały się linie Iberia, która zastąpiły na tej pozycji swoją spółkę-córkę, Iberię Express. Hiszpańskie linie lotnicze wykonały w lutym 13 759 operacji lotniczych, a „terminowość” przylotów wyniosła 91,25 proc. Druga pozycja przypadła Austrian Airlines, które zrealizowały 7 422 lotów i osiągnęły punktualność na poziomie 90,65 proc. Trzecie miejsce zajęły linie Air Europa, które wykonały 5 052 rejsów, a 89,71 proc. samolotów przyleciało do portu docelowego „o czasie”.
Dalsze miejsca w czołowej „10” Starego Kontynentu zajęły linie: Vueling (15 422; 89,35 proc.), SAS (16 620, 87,38 proc.), British Airways (22 975; 86,89 proc.), Eurowings (8 638; 86,73 proc.), Lufthansa (27 150; 86,66 proc.). Dziewiątą lokatę przypadła ITA Airways. Następca prawny Alitalii wykonał 9 325 lotów, a 85,72 proc. samolotów przyleciało do portu docelowego „o czasie”, czyli w ciągu 15 minut od zaplanowanej godziny przylotu. Ostatnie miejsce zajęła maltańska spółka-córka Wizz Air. Budżetowy przewoźnik wykonał 9 706 lotów, a „terminowość” wyniosła 85,62 proc.